tirsdag 21. mai 2013

Foto overføring



Vi har hatt en oppgave i keramikk som gikk ut på og ta et bilde over på keramikk. Jeg valgte
å lage en flis for og ha blide mitt på.
Utstyrsliste:

- Hvitleire
- Kjevle
- Kniv
- Foto
- photoshop
- Transparent
- Vann
- Hansker
- Forkle
- Et mørkt rom
- En svart boks med lokk
- Sterkt lys (solariumlys)



I denne oppgaven valgte jeg og bruke et bilde av meg og Isabelle. her er bilde etter redigering



Først måtte vi redigere bildet til svart hvitt Image - Adjustments - Black and white - OK da var det viktig at det ikke ble noen gråtoner. for og få bort alle gråtonene må du gå inn på Image - Adjustments - Levels så må du dra alle tre piler oppå hverandre med mest mulig kontrast. Det som blir hvitt på bildet blir svart på keramikken. da var det bare å skrive ut på transparent da er det viktig å skrive ut to og legge oppå hverandre, for da er du sikker på at det ikke kommer noe lys i mellom.
    Da du skal føre bilde over på keramikken må du først ha vann på keramikken etter det tar du på rørt emulsjon da er det viktig at det er mørkt. Når all emulsjonen er på frakter du flisen i en lystet boks til en forvarmet keramikk ovn. etter ca 15 minutter er flisen tørr og da kan du legge på den doble transparenten på keramikken. Så legger du et glass over transparenten og belyser det med et sterkt lys i 90 sekunder. Etter det kan du ha bildet under vann og forsiktig vaske motivet frem. Når hele bildet er under vann kan du slå på lyset.

Slik ble det ferdige produktet.




Egenvurdering


Jeg er ble veldig fornøyd med produktet mitt. Jeg har lært ganske mye, og funnet ut at det var ikke så vanskelig som det hørtes ut som. Dette var en gøy oppgave.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar